Oormijt

Oormijt bij honden

Oormijt bij honden is erg vervelend. Gelukkig kunt u oormijt goed herkennen en is het te behandelen. U leest hier precies wat de symptomen zijn en wat de dierenarts voor u kan betekenen.

Wat is oormijt?

De oormijt is een klein beestje dat leeft in de oren van honden, maar ook van katten, konijnen, cavia’s en ratten. De oormijt wordt als eitje op de huid van de gehoorgang gelegd en ontwikkeld zich in 3 weken tot een volwassen mijt. Ze voeden zich met oorsmeer en huidcellen van honden en worden overgedragen door direct contact met andere huisdieren met oormijt.

Symptomen

De eerste symptomen van oormijt verschijnen nadat de mijt zich een tijdje heeft genesteld in het oor van een hond. De hond kan dan last krijgen van:

• Jeuk aan het oor en gaat daardoor krabben aan de oren en/of schudden met het hoofd.
  • Mogelijk wonden door overmatig krabben
  • (Veel) bruin oorsmeer
  • Oren met een sterke geur
  • Opgezwollen binnenoorschelp

Diagnose

Oormijten zijn zo klein dat ze moeilijk te zien zijn, maar wel als het oor verlicht wordt. Dit zal uw dierenarts waarschijnlijk doen om de oormijt te diagnosticeren. Mocht de oormijt dan nog niet zichtbaar zijn, zal de dierenarts een uitstrijkje maken van de bruine ophoping in het oor. Dan zal de mijt onder een microscoop wel zichtbaar worden.

Behandeling

Oormijt is erg besmettelijk en omdat een oormijtinfectie niet vanzelf over zal gaan wordt een behandeling altijd aangeraden. Wanneer de infectie doorzet kan het oor verdikken en kan het leiden tot doofheid.
Oormijt is te behandelen door middel van een pipetje welke op de hals toegediend moet worden. In sommige gevallen moet eerst het oorsmeer weggespoeld worden, wanneer er hier teveel van is.

Het is aangeraden om 3 weken na de behandeling op controle te komen bij uw dierenarts. Bij een controle weet u zeker dat uw hond helemaal af is van de oormijtinfectie.