Dodelijke hondenziekte

De afgelopen dagen vertellen verschillende media dat er bij vossen in Duitsland (net over de grens bij Limburg) de ziekte van Carré (Distemper) is aangetroffen. Lees hier het bericht van RTL Nieuws. Gezien de dichtheid van de vossenpopulatie in Nederland is het niet onwaarschijnlijk dat het virus de grens oversteekt. We krijgen hier inmiddels veel vragen over, daarom een korte toelichting.

De ziekte van Carré / Distemper (Hondenziekte) wordt veroorzaakt door een virus dat ontstekingen kan veroorzaken bij de neus, luchtwegen, longen, maag en darmen. Het kan ook zo zijn dat de hond een hersenvliesontsteking krijgt of ontsteking van de ogen en de huid.

De ziekte is zeer besmettelijk en wordt overgebracht via hoesten, niezen, proesten, direct en indirect contact. Daarbij is het virus ook aanwezig in ontlasting en urine. Dieren kunnen tot 4 maanden na besmetting het virus uitscheiden.

Symptomen zijn onder andere hoesten, oog- en neusuitvloeiing, anorexie, braken, diarree en neurologische symptomen zoals epilepsie, spierzwakte, verlamming, kramp, stijfheid of evenwichtsstoornis.

Omdat de symptomen niet uitsluitend voor deze ziekte zijn is een specifieke bloedtest nodig om de diagnose te kunnen stellen.

De prognose van honden die de ziekte hebben verschilt enorm, dit is afhankelijk van waar de ontsteking zit. Honden met neurologische klachten zullen deze nooit echt meer kwijt raken. Helaas kunnen de klachten zo zijn dat de hond komt te overlijden.

Preventief kunnen honden tegen deze ziekte gevaccineerd worden. Als uw hond volgens het vaccinatieschema van uw Sterkliniek gevaccineerd of getiterd is dan is uw hond naar verwachting voldoende beschermd tegen deze (dodelijke) hondenziekte. Twijfelt u of heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met uw lokale Sterkliniek.

Dierenarts met vosje op de arm

Zoek een Sterkliniek

Helaas kan de widget maar 1 maal per pagina gebruikt worden