DISH

Diffuse Idiopathische Skeletale Hyperostosis

Natuurlijk een niet te begrijpen naam voor de gemiddelde hondeneigenaar, maar zo staat deze relatief onbekende ziekte wel te boek. Waar gaat het om? Het betreft een verkalking van weefsels bij de hond op sommige plaatsen in de nabijheid van de wervelkolom. We zetten wat feiten op een rijtje. In de onderzoeksstatistieken valt op dat Boxers sterk oververtegenwoordigd zijn wat een erfelijke basis doet vermoeden.

Oorzaak

Deze is nog niet bekend. De aandoening is ook bekend bij de mens, maar ook daar tast men nog in het duister over de exacte oorzaak. Wel is er een vermoeden in sommige gevallen dat er een relatie is met stofwisselingsziekten waarbij de calciumhuishouding is verstoord in het lichaam.

Voorkomen

Dat is bij honden anders dan bij de mens. Bij mensen kan het ook optreden in ledematen bijvoorbeeld. Bij de mens is een relatie met overgewicht aangetoond en bij honden niet. Overeenkomst met de mens is dat het meer een aandoening is van het oudere individu. Bij de mens lijken mannen meer gevoelig dan vrouwen.

Symptomen

Deze zijn nogal variabel en niet typisch. Pijn speelt een rol, maar deze wordt door verschillende rassen verschillend “gedragen”. De pijn komt in eerste instantie door het verkalken van weefsels, later kunnen ook uittredende zenuwen van het ruggenmerg onder druk komen te staan. Stijfheid van de rug kan opvallen waarbij de hond opeens talmt bij het op de bank springen of het in de auto springen. In ernstige gevallen kunnen ook klachten optreden van het zenuwstelsel.
Er bestaat een vermoeden dat sommige gevallen van DISH aanleiding zijn voor het ontstaan van een rughernia.

Diagnose

De definitieve diagnose kan in principe gesteld worden met behulp van röntgenfoto’s. Wel is goede kennis nodig van het specifieke beeld en het onderscheid met andere rugaandoeningen zoals spondylose (artrose van de wervelkolom). De weefselverkalkingen vinden voornamelijk plaats in het gebied van de volgende wervels: T6-T10 (Thoracale wervels/ borstkas) en L2-L6 (Lumbale wervels / de lagere rug).

Behandeling

Deze zal zich voornamelijk richten op de klachten, dus een symptomatische behandeling. Zolang we de oorzaak niet kennen is een oorzakelijke behandeling uitgesloten. In sommige gevallen kan het noodzakelijk worden om chirurgisch druk op zenuwen te verminderen.

• Bob Carrière, dierenarts
foto Steffie

Op de foto ziet u Steffie, zij is gediagnosticeerd met DISH en staat onder begeleiding van de lokale Sterkliniek in Oss.