Chronisch medicijngebruik

Kat en medicijn

Uw huisdier gebruikt ontstekingsremmers voor een langere periode, misschien wel levenslang. Dankzij deze medicatie heeft het dier minder pijn, kan hij of zij beter in beweging blijven en /of wordt artrose geremd. De patiënten die corticosteroïden gebruiken zullen minder klachten hebben van auto-immuunziekten of bijvoorbeeld huidklachten. Met andere woorden; de kwaliteit van leven is aanzienlijk verbeterd! Uit onderzoek is gebleken dat dieren met gewrichtsproblemen langer en fijner leven wanneer zij een dagelijkse dosis ontstekingsremmers krijgen toegediend.
Al met al dus een zeer gunstig effect.

Bijwerkingen

Helaas kunnen ontstekingsremmers ook bijwerkingen hebben. Zo kan uw huisdier problemen krijgen met de maag en darmen. Om deze organen te beschermen is het dan ook uitermate belangrijk om de medicijnen altijd met een maaltijd toe te dienen. Ontstaan er toch klachten, dan kan de dierenarts besluiten om een behandeling met maagbeschermers te starten.

Orgaanschade

Klachten van het maagdarmstelsel geven duidelijke signalen en we kunnen hier direct op inspelen, maar hoe zit het met de andere organen? De meeste ontstekingsremmers zullen worden uitgescheiden via de lever en nieren. Deze organen kunnen hier op langere termijn mogelijk schade aan ondervinden. Ze hebben echter een flink reserve vermogen. Binnen deze reserveperiode zullen we niet of nauwelijks symptomen zien. Echte klachten gaan we helaas pas zien wanneer meer dan 60% van het orgaan niet of niet voldoende meer werkt. De lever heeft dan nog wel een groot herstelvermogen, maar de nieren niet. Dit moment kunnen we beter voor zijn. Daarom is het van groot belang om te handelen voor er klachten optreden!

In deze tijd speelt preventieve gezondheidszorg een grote rol bij mensen maar zeker ook in de diergeneeskunde. Via een simpel bloedonderzoek kunnen we de lever en nieren beoordelen in hun functioneren. Voor de dieren die een corticosteroïd zoals prednison gebruiken kan suikerziekte in een beginstadium worden opgespoord.

Kwaliteit van leven

Wat nu als de functie van de organen achteruit gaat? We willen niet dat uw dier in de problemen komt door te stoppen met het medicijn, want kwaliteit van leven staat voorop! Samen met u kunnen we ervoor kiezen om een geschikt alternatief in te zetten. Dankzij de ontwikkelingen in de markt is er meer keuze op het gebied van ontstekingsremmers. Als dan bij een volgende controle blijkt dat het alternatieve medicijn niet het gewenste effect geeft, dan kunnen we bepaalde supplementen in gaan zetten of wellicht ondersteuning bieden met een speciale dieetvoeding.

Benieuwd wat voor uw huisdier het beste is? Neem gerust even contact op met uw lokale Sterkliniek. Uw dierenarts zal met u de huidige situatie van uw huisdier doornemen en wellicht bloed afnemen voor het bloedonderzoek. Hierna kunt u samen met de dierenarts samen bespreken wat het beste is voor uw huisdier.

paraveterinair en hond