Vitamine C-avia

foto cavia's
Anders dan het konijn, maar net als de mens, missen cavia’s een enzym dat noodzakelijk is voor het maken van vitamine C. Tekorten ontstaan door onvolledige voeding, of door overmatig verbruik van het lichaam. In dit artikel gaan we in op de gevolgen van te weinig vitamine C en het voorkomen van die problemen.

Dat vitamine C goed is voor het afweerstelsel, dat wist u waarschijnlijk wel. Dat het ook onmisbaar is voor het maken van ons bindweefsel (collageen) is wellicht minder bekend. Het bindweefsel ‘bindt’ als het ware meerdere celtypes aan elkaar. Denk aan tanden in het kaakbot, de aanhechting van spieren en pezen aan bot en is onderdeel van kraakbeen. Als er te weinig vitamine C is, wordt er dus minder (stevig) collageen aangemaakt. Dit leidt vervolgens tot minder sterke verbindingen in gewrichten, pezen en spieren (denk maar aan de “scheurbuik” bij onze voorvaderen op zee: te lang geen vitamine C, en daardoor slappe buikspieren).

Gevolgen
Ditzelfde zien we bij de cavia: kromme pootjes, dikke gewrichten, slappe rug en vooral: gebitsproblemen. De kiezen van een cavia staan normaal al in een hoek van ongeveer 30 graden ten opzichte van elkaar. Als het collageen van minder goede kwaliteit is, zullen deze schuine kiezen nog schuiner gaan staan en langs elkaar heen kunnen glijden. Hierdoor ontstaan veel problemen als overgroeiende kiezen, haken en punten die in wang of tong prikken. Van lieverlee kan de cavia niet meer kauwen omdat zijn tong klem zit of de kiezen los gaan staan.

Dracht
Zeugjes die drachtig zijn, hebben een verhoogde behoefte aan vitamine C, omdat de ontwikkelende biggetjes uit heel veel bindweefsel zijn opgemaakt. Dieren die herstellen van ziekte, wondjes hebben of enige vorm van stress ondervinden zullen via hun immuunapparaat ook meer vitamine C verbruiken.

Essentieel
Het geven van voldoende vitamine C via de voeding is dus essentieel. In de meeste pellet (biks) voedingen voor cavia’s is vitamine C toegevoegd. Let er echter wel op dat (zon-)licht, vocht en warmte de hoeveelheid vitamine snel en sterk kunnen doen dalen (lichtdichte zakken i.p.v. schepbakken). Vraag uw Sterkliniek om een goed merk.

Power
Vers fruit en vooral groentes zijn een ideale leverancier van vitamine C. In een rode paprika zit (per 100 gram) ongeveer 3x zo veel als in een sinaasappel. Witlof, broccoli en spruitjes zijn andere “power” plantjes, maar ook in vers groen gras zit volgens sommigen net zoveel als in een kiwi! Eet smakelijk.

– Paul van Aalst, Dierenarts