Vaccineren of Titeren?

foto kat met niesziekteIn deze tijd zijn we al bijna vergeten hoe het ooit was: grote aantallen honden en katten die ziek werden en dood gingen aan ernstige besmettelijke ziekten. In veel andere landen is dit helaas nog de orde van de dag. Dat wij deze ziekten zo zelden zien komt door de hoge beschermingsgraad door het vaccineren van onze honden en katten. In de samenleving is er bij mens en dier een toenemende tendens naar minder of zelfs niet vaccineren. Zo kan het dat er jaarlijks weer grote uitbraken van kattenziekte zijn wat in een dichtbevolkt land als Nederland beter voorkomen kan worden.

Bescherming

Optimale bescherming tegen veel voorkomende gevaarlijke infecties wordt bereikt door vaccinaties op het juiste moment en aangepast aan de levensomstandigheden van het huisdier. Vaccineren is dus maatwerk. De dierenarts zal in overleg met de eigenaar er naar moeten streven de voor het individuele dier optimale bescherming te bewerkstelligen. Voor een bezoek aan het buitenland is een rabiës vaccinatie verplicht . Dit vaccin is 3 jaar geldig en voor internationaal verkeer worden titers in plaats van vaccins niet geaccepteerd. De vaccinaties voor Hepatitis , Parvovirus en hondenziekte slaan pas aan als er geen of heel lage aanwezige antistoftiters zijn. Het kan dus zinvol zijn door middel van een titerbepaling vast te stellen hoe hoog de afweer is en of een enting überhaupt nodig is. Dit geldt voor volwassen honden en voor pups. Zijn de aanwezige titers hoog genoeg dan is er genoeg afweer. De huidige in house titerbepaling is betrouwbaar genoeg om meer op maat te kunnen vaccineren.

Vaccin

Voor ziekten veroorzaakt door bacteriën zoals de ziekte van Weil en deels kennelhoest duurt de afweer niet langer dan een jaar. Indien we dieren hiervoor willen of moeten (kennelhoest i.v.m. eventueel pensionbezoek) vaccineren is een jaarlijkse vaccinatie noodzakelijk. De ziekte van Weil heeft de laatste jaren een ander gezicht gekregen . Het komt vaker voor bij mens en dier en de verwekkers zijn andere soorten dan voorheen. Het vaccin is daarom aangepast om te beschermen tegen de meest voorkomende ziekteverwekkers.
Het zeer toegenomen internationale verkeer van dieren brengt een risico met zich mee van import van ziekten. Overleg met uw dierenarts wat voor uw hond of kat de beste weg zou zijn naar een optimale bescherming, niet alleen van uw eigen dier maar ook voor de dieren om u heen. Niet alle dieren kunnen gevaccineerd worden en zij lopen een risico als er veel onbeschermde dieren in hun omgeving zijn.

• Martine Carrière – Bothof, dierenarts

Kristel de Munnik met hond

Lees hier meer over infectieziekten.