Schimmelinfectie

Schimmelinfecties bij de kat

Schimmelinfecties van de huid bij de kat zijn besmettelijk voor de mens en lastig te behandelen. Voor dierenarts en eigenaar reden om zo goed mogelijk samen te werken met alle beschikbare hulpmiddelen.

U heeft vast wel een gehoord van een ‘ringworm’infectie bij de mens . Gekenmerkt door rode ronde plekken op de huid heeft deze huidaandoening niets te maken met wormen maar wel met een schimmel. Bij de mens met een onbehaarde huid gemakkelijk te behandelen met een zalfje maar hoe anders is dat bij de kat!

Mensen raken dikwijls besmet via paarden , katten, of konijnen, cavia’s en egels, honden zijn er niet erg gevoelig voor. De kat heeft totaal andere symptomen dan de mens en kan zelf de schimmels bij zich dragen zonder daar zichtbare tekenen van de vertonen. De meeste typische kenmerken zijn wat kale droge plekken die niet jeuken bij voorkeur op de kop, oren en poten. Kittens zijn vaker zichtbaar aangedaan dan volwassen katten.

Verdenking

Als de verdenking op een schimmelinfectie is gerezen moet er zo snel mogelijk duidelijkheid komen of dit daadwerkelijk zo is want het heeft nogal flinke gevolgen. Gelukkig is er tegenwoordig een sneltest beschikbaar die van een haarmonster al binnen 3 dagen een betrouwbare uitslag geeft. Het is van groot belang alle katten in huis (ook die ogenschijnlijk gezond zijn) te bemonsteren maar ook eventuele konijnen en cavia’s.
Als er sprake is van een schimmelinfectie dan moet er in elk geval gezorgd worden dat er niet meer dieren besmet raken en moeten de besmette van de anderen gescheiden worden. De schimmels verspreiden zich door middel van een soort zaadjes ( sporen) die als fijnstof in de leefomgeving van de kat rond dwarrelen. We moeten dus niet alleen de kat(ten) behandelen maar ook de omgeving waarin zij leven. De sporen bevinden zich in de haren van de kat. Het afscheren van de vacht versnelt het tempo waarmee we ons kunnen ontdoen van sporen in de omgeving. Lukt het ons niet de omgeving sporen vrij te krijgen zal de kat steeds weer opnieuw besmet worden. Het behandelen van de kat gebeurt door intensieve medicijnkuren gedurende dikwijls maanden die pas mogen stoppen als de controle kweken laten zien dat het dier schoon is.

Het moge duidelijk zijn dat dit een langdurig en frustrerend traject kan zijn voor kat, eigenaar en dierenarts. Mocht u dus ooit een verwaarloosd katje met kale plekken willen adopteren: laat het eerst onderzoeken op een eventuele schimmelinfectie voordat u het dier in contact brengt met uw andere katten.

Naar

Zoals gezegd is de infectie besmettelijk en de gevolgen kunnen enorm zijn. Voor kattenfokkers die een dekking in een andere cattery overwegen : vergewis u ervan dat er geen schimmelprobleem heerst. Niets is zo naar als een drachtige poes met schimmel. Een drachtige poes kan niet behandeld worden met medicijn, de kittens zullen ook besmet worden en noodgedwongen moeten opgroeien in isolement.

Door: Martine Carrière – Bothof, Dierenarts