Oorontsteking

foto hond met jeuk aan het oorOorontsteking bij de hond
Honden hebben van nature grote oren met een grote gehoorgang die al dan niet stevig behaard is. Een oorontsteking is een ontsteking van het externe gehoorkanaal. Allerlei factoren spelen een rol bij het ontstaan van een oorontsteking: ziekte, onvoldoende en/of verkeerde verzorging, zwemmen, rasgebonden factoren, een afwijkend gehoorkanaal, parasieten of een vreemd voorwerp in het oor.

De ontsteking op zich is pijnlijk en veroorzaakt jeuk. De hond zal met de kop schudden, krabben aan het oor en mogelijk de kop scheef houden. In alle gevallen is het een erg vervelende aandoening voor de hond en kan een- of tweezijdig optreden.

Oorzaak achterhalen

Met zo veel verschillende oorzaken van een oorontsteking zijn er logischerwijs ook verschillende uitingsvormen van een oorontsteking. Zo kan een oorontsteking bestaan uit proliferatief (meer weefsel), cerumineus (meer oorsmeer) of ulceratief (zweren in het oor). Elk van deze ontstekingen kent weer zijn eigen behandeling. Hoe wordt onderscheid gemaakt tussen deze soort oorontstekingen? Dat kan met otoscopie (in het oor kijken), cytologie (cellen bekijken onder de microscoop) of met een kweek (om te zien welke bacterie/gist er in het oor zit).

foto grasaarMet een otoscoop kan er met behulp van licht diep in het oor van de hond worden gekeken. Zo kan er worden gekeken of er ontstekingsmateriaal aanwezig is, of bijvoorbeeld een voorwerp wat er helemaal niet in thuis hoort! Zoals de grasaar op de foto.

Met behulp van cytologie en een kweek kan er worden gekeken welke behandeling ingezet moet worden tegen de oorontsteking. Er wordt dan met een wattenstaafje wat materiaal uit het oor afgenomen en dit wordt opgestuurd en/of bekeken onder de microscoop.

Max, een 2 jaar oude Labrador, was continu aan het klapperen met zijn oortjes. Er werd wat materiaal afgenomen en onder de microscoop was te zien dat er veel gisten aanwezig waren. Gisten zijn schimmels die normaal op de huid voorkomen, maar nu in overmaat aanwezig waren. Dit zien we vaker bij honden die een allergie hebben en daardoor een oorontsteking krijgen. De oorontsteking werd behandeld en Max werd hypoallergeen dieet ingezet. Max is nu vrij van oorontstekingen en staat nog steeds op hetzelfde dieet!

Dé oorontsteking en dé behandeling bestaat dus niet. Per dier moet er worden gekeken wat de beste behandeling van een oorontsteking is en als een ontsteking vaker terugkomt moet er altijd naar onderliggende oorzaken worden gekeken. Zo gaat uw viervoeter klappervrij de zomer door.

Behandeling bij bacteriële oorontsteking

De diagnose is niet moeilijk maar de oorzaak is vaak heel moeilijk te achterhalen maar die is wel heel belangrijk. Vaak worden de honden pas aangeboden als het inmiddels een bacteriële ontsteking betreft, bacteriën onderhouden dan de ontsteking en de oorzaak kan dan zelfs al verdwenen zijn. Zeker als de oorontsteking herhaaldelijk optreedt dan zal uw Sterkliniek-dierenarts naarstig op zoek gaan naar de oorzaak.

Behandeling
Indien mogelijk zal de dierenarts de oorzaak bestrijden en de gevolgen zodat de oorontsteking verdwijnt. Speelt een bacterie een rol dan zal de dierenarts antibiotica inzetten volgens strikte regels die de Nederlandse wet tegenwoordig voorschrijft. Er is veel te doen over het voorkomen van resistentie waardoor sommigen zieketen bij mens en dier onbehandelbaar worden met alle gevolgen van dien. In het kwaliteitssysteem van Sterklinieken neemt verantwoord antibioticumgebruik een zeer belangrijke plaats in. Voor vele aandoeningen is een zogenaamd “1e keus antibioticum” vastgelegd waaraan de dierenarts zich dient te houden. Helaas was deze “1e keus” voor oorontstekingen bij de hond tot voor kort niet beschikbaar op de Nederlandse markt!

De nieuwe behandeling
Nu de zogenaamde “1e keus” wel beschikbaar is gekomen zijn de dierenartsen wettelijk verplicht dit middel te gebruiken. Wij zijn er ontzettend blij mee want het draagt enorm bij aan een verantwoord antibioticumgebruik met minder complicaties en administratieve handelingen. In veel gevallen zal het de eigenaar ook dure gevoeligheidsbepalingen schelen.
Maar er is nog meer goed nieuws voor u als eigenaar! U hoeft niet meer dagelijks te zalven!! Een eenmalige behandeling door de dierenarts, eventueel gevolgd door een tweede een week later zal in de meeste gevallen voldoende zijn!

Zoals de meeste nieuwe revolutionaire medicijnen zijn ze wel wat duurder maar daar komt een hoop gemak en meer veiligheid voor terug. De verzekering dekt deze nieuwe medicatie dus ook dat is een geruststellende gedachte.

Herkent u de symptomen wacht dan niet te lang met een bezoek aan uw Sterkliniek, op deze manier kunt u zelfs misschien een bacteriële infectie voor zijn.