Niesziekte

Bescherm uw kat tegen niesziekte

foto van een kat met niesziekteNiesziekte is de bekendste en meest voorkomende ziekte bij de kat, welke ook wel aangeduid wordt als de ‘kattengriep’. Het is eigenlijk niet één ziekte, maar een verzamelnaam van verkoudheidssymptomen veroorzaakt door verschillende soorten ziekteverwekkers, namelijk 2 soorten virussen (het Herpes- en Calicivirus), de bacterie Bordetella Bronchoseptica en Chlamydia. Deze verwekkers kunnen apart, maar ook allemaal in combinatie een infectie veroorzaken. De infectie wordt overgedragen doordat katten in aanraking komen met besmet speeksel, oog- of neusuitvloeiing van een andere kat, bijvoorbeeld met één van de kleine druppeltjes die ontstaan bij het niezen.

Symptomen

Bij de algemene symptomen van niesziekte horen oogontsteking, niezen, koorts en lusteloosheid. Maar bij ernstige vormen kan er ook niet eten, zweren op de tong en in de keel, kwijlen en hoesten optreden. Vooral jonge kittens kunnen zeer ernstig ziek worden en ook blijvende schade aan de ogen en de luchtwegen oplopen. Na een doorstane infectie kunnen chronische oogontstekingen, neusholteveranderingen en tandvleesproblemen ontstaan, waardoor de kat zijn of haar gehele leven last heeft van vieze ogen, snot uit de neus en ontstoken tandvlees.

Preventie

De chlamydia en de bacterie veroorzaken geen chronische ontstekingen en kunnen in principe goed worden behandeld met antibiotica. Beide virussen zijn echter minder goed te behandelen. Om onze katten toch te beschermen, bestaan er vaccinaties tegen de virussen die niesziekte veroorzaken. Omdat deze virussen van uiterlijk veranderen, kunnen de vaccinaties de kat niet voor 100% beschermen tegen infectie. Wel zorgen de vaccinaties er voor dat ze niet ziek worden en hooguit wat milde verschijnselen ontwikkelen na infectie. Kittens kunnen hier al voor gevaccineerd worden. Vervolgens is het voor het behoud van de bescherming goed om de vaccinaties bij volwassen katten regelmatig te herhalen. Hoe vaak dit moet, is afhankelijk van welk vaccin er wordt gebruikt en de individuele huisvesting- en gezondheidssituatie van de kat.

Voor de optimale bescherming van uw kat kunt u voor advies terecht bij uw Sterkliniek. Zeker ook voor chronisch zieke katten met suikerziekte,  nierproblemen of een te hardwerkende schildklier wordt de vaccinatie geadviseerd. Katten die niet gevaccineerd zijn en wel een ‘natuurlijke’ infectie met niesziekte hebben doorstaan zijn slechts beperkt beschermd en zijn gebaat bij vaccinatie.

Katten die een grote kans lopen op infectie met niesziekte, zoals katten die naar een pension gaan, een kattenshow bezoeken of in een huishouden met veel katten leven, bestaat er een extra vaccinatie. Deze vaccinatie wordt in de neus gedruppeld en geeft bescherming tegen de niesziektebacterie.