Besmettelijke Hondenhoest

Honden spelen in waterBesmettelijke hondenhoest, vroeger bekend als ‘kennelhoest’,   is een zeer besmettelijke infectie van de luchtpijp en de grote luchtwegen (bronchiën) in de longen. Het wordt veroorzaakt door verschillende soorten virussen en een bacterie genaamd Bordetella Bronchiseptica. Deze bacterie is van dezelfde soort die bij de mens kinkhoest veroorzaakt. De bacterie krijgt meestal de kans om aan te slaan nadat de luchtwegen al ontstoken zijn geraakt door een virusinfectie. Deze secundaire bacteriële infectie geeft vaak ernstigere klachten dan een virusinfectie alleen.

Vanwege de besmettelijkheid van de hondenhoest komt het het meest voor bij honden die frequent in aanraking komen met grotere groepen verschillende honden. Zoals in uitlaatgroepen, op hondenshows of andere situaties in het dagelijks leven waar honden hun soortgenoten tegenkomen of op plekken komen waar veel andere honden zijn geweest, lopen honden risico van een infectie met de hondenhoest.

De infectie komt tot stand door inademing van hele kleine waterdruppeltjes, die in de lucht terechtkomen na het niezen of hoesten door een hond met de besmettelijke hondenhoest. De virussen en bacterie in deze waterdruppeltjes infecteren de hond via het neusslijmvlies. De ziekteverschijnselen treden vaak heel acuut op in de vorm van een harde droge en soms uitputtende hoest. Het opgehoeste slijm wordt doorgeslikt maar kan ook kokhalzen veroorzaken. In ernstige gevallen krijgt de hond koorts.

De hond kan in principe goed zelf genezen van de hondenhoest en er is meestal geen medicatie nodig. Soms kunnen ernstige complicaties optreden, waarvan de meest bedreigende een bacteriële longontsteking is. Deze is slecht behandelbaar met antibiotica en de hond wordt ernstig ziek. Wanneer de hond symptomen vertoont is het dan ook verstandig om een dierenarts te raadplegen voor lichamelijk onderzoek en met name om de longen te onderzoeken om tijdig een secundaire bacteriële infectie te onderkennen. Wanneer noodzakelijk zal er een antibioticum worden voorgeschreven. Als uw hond de besmettelijke hondenhoest heeft, is het verstandig om andere hondeneigenaren in uw omgeving te waarschuwen.

Het ziek worden van de besmettelijke hondenhoest kan worden voorkomen door vaccinatie van de hond.
De jaarlijkse ‘standaard’-vaccinatie beschermt tegen het belangrijkste virus. Met de jaarlijkse vaccinatie via de neus wordt de hond ook beschermd tegen de bacterie. Een gevaccineerde hond kan wel besmet raken met het virus en de bacterie maar zal niet meer ziek worden. In overleg met uw dierenarts kan het besmettingsrisico voor de hondenhoest bij uw hond vastgesteld worden en de juiste vaccinatie op maat voor uw hond worden gegeven.

MSD Animal Health gaat hier verder op in, klik hier.MSD Besmettelijke hondenhoest