Atopie

Jeuk in de zomer, Atopie bij de hond

Foto krabbende hondKrabben, bijten, rode huid, (oor)ontsteking en stinkende lichaamsgeur zijn heel vervelende klachten voor een hond en zijn/ haar eigenaar. Deze klachten komen vaak voor in de zomer, maar het kan ook het gehele jaar het geval zijn.

Jeuk wordt bijna altijd veroorzaakt door allergie. Een allergie is een overdreven, sterke reactie van het afweersysteem op stoffen van buitenaf. Bij contact met deze lichaamsvreemde stoffen (bijvoorbeeld vlooienspeeksel of voedingbestanddelen) produceert het afweerapparaat bij allergiepatiënten stoffen die jeuk en ontsteking in de huid veroorzaken. Er zijn verschillende vormen van allergie, de meest voorkomende zijn voedingsallergie en atopie.

Om vast te stellen aan welke vorm van allergie de hond lijdt en hoe het dier het beste behandeld kan worden, is het belangrijk eerst een voedingsallergie uit te sluiten. Daartoe krijgt de hond gedurende 8 weken een dieet met voedingsstoffen welke het dier nog nooit heeft gegeten. Als de klachten op dit eliminatiedieet verminderen is er sprake van een voedingsallergie en kan de dierenarts een passend dieet voorschrijven om het dier klachtenvrij te krijgen of te houden. Wanneer de hond ondanks het eliminatiedieet klachten blijft houden kan er een allergietest voor atopie worden gedaan door bloedafname of een huidtest.

Atopie is een allergie voor stoffen uit de omgeving, zoals huisstofmijten, stuifmeel van bloeiende gewassen of huidschilfers van dieren. De jeuk en ontsteking kan over het hele lichaam voorkomen, maar concentreert zich meestal in de oksels, in de liezen, tussen de tenen, in lipplooien en in de oren. Deze klachten ontstaan vaak al voor het 3e levensjaar. Atopie is erfelijk en komt meer dan gemiddeld bij een aantal hondenrassen voor, zoals de West Highland White terrier, de Labrador- en de Golden Retriever, de Lhasa Apso, de Duitse Herder en de Shar-Pei.

De behandeling van een hond met atopie is meestal levenslang noodzakelijk. Doel van de behandeling is om de allergische klachten zoveel mogelijk onder controle te brengen zodat de hond er minder last van heeft. De ernst van de klachten kan sterk wisselen. De ene hond heeft veel meer last van de atopie dan de andere en ook bij dezelfde hond kunnen de klachten erg variëren. Hierdoor is het niet mogelijk één standaardbehandeling te geven voor iedere hond met atopie, maar moet de behandeling per individuele hond apart afgestemd worden. Een belangrijk onderdeel van de  behandeling is de zogenaamde immunotherapie of hyposensibilisatie. Hierbij wordt getracht het dier minder gevoelig te maken voor de stoffen waarvoor hij allergisch is door juist deze stoffen volgens een bepaald schema via onderhuidse injecties toe te dienen. Omdat de afweer van de huid bij honden met atopie is verminderd, treden infecties van de huid met bacteriën en gisten eerder op en verergeren dan de huidklachten. Daarom kan het ook nodig zijn om gebruik te maken van antibiotica en speciale shampoos. Ook preventieve vlooienbestrijding is essentieel. Een speciaal dieet met hoge gehaltes aan onverzadigde vetzuren werkt ontstekingsremmend en afweerverhogend en kan de conditie van de huid en vacht verbeteren. Omdat de behandeling van atopie dus voor iedere hond weer net iets anders is, gaat er meestal wel wat tijd overheen voordat duidelijk is geworden wat en hoe de beste behandeling is voor een bepaalde hond.

Vraag uw Sterkliniek om meer informatie.

Jeuk hond logo 2