Longworm

Kriebel in de keel

Als eigenaar van een jagende kat komt dit beeld u vast bekend voor: Uw huisdier komt trots het luikje door met een liefst nog spartelende muis in zijn/haar bekje. Helaas brengt uw kat niet alleen een muis, maar ook het risico op een longworminfectie met zich mee.

De longworm is een parasiet die overal ter wereld voorkomt. Een kat kan geïnfecteerd worden door in contact te komen met muizen, slakken, kikkers en vogels. Er worden tijdens dit contact longwormlarven opgenomen die zich verplaatsen naar de longen. In de longen worden de larven volwassen en gaan eitjes produceren. Die eitjes worden ophoest en doorslikt, en komen via de ontlasting weer naar buiten.

Symptomen variëren van hoesten, benauwdheid tot helemaal geen klachten. Zo kan het zijn dat een op het oog gezonde kat benauwd wordt en komt te overlijden door deze parasiet! Volwassen wormen kunnen jaren overleven in de longen van de kat zonder larven te produceren. Ten tijde van stress (bijvoorbeeld tijdens ziekte) kan de longworm weer actief worden en weer eitjes produceren. Het kan dus zijn dat er pas jaren later symptomen van benauwdheid ontstaan.Microscopisch beeld longworm van ontlastingsonderzoek

Door middel van ontlastingsonderzoek en röntgenfoto’s van de longen kan een longworminfectie worden vastgesteld. In de ontlasting kunnen de larven van de longworm worden aangetoond. Omdat de worm niet elke dag evenveel nakomelingen produceert is het verstandig om ontlasting van meerdere dagen te onderzoeken. Op deze manier is de kans groter dat de larven worden aangetoond.

Op röntgenfoto’s kunnen lokale ontstekingsreacties in de longen zichtbaar zijn, de zogenaamde ‘granulomen’ die bij een longworminfectie kunnen passen.
Behandeling bestaat uit het meermaals ontwormen van de kat, dit kan met verschillende middelen. Eenmalig ontwormen is niet voldoende, omdat de middelen alleen de volwassen worm aanpakt en de eitjes niet kan doden. Tijdens de behandeling kan de massale sterfte van volwassen wormen voor een heftige ontstekingsreactie in de longen zorgen. Dit kan zo heftig zijn dat de benauwdheid tijdens de behandeling alleen maar verergerd en de kat fataal kan worden! Daarom is goede monitoring tijdens de behandeling erg belangrijk.

Heeft u een hoestende kat thuis zitten die ook een fanatieke jager is? Dan is het zeker raadzaam om een eventuele longworminfectie te laten onderzoeken bij uw Sterkliniek.