EHBO

EHBO icoonWeet u wat u moet doen?

EHBO Staat in principe voor Eerste Hulp Bij Ongelukken. veel mensen verwachten dan ook dat het hierbij gaat om verbanden en andere bloederige zaken. In de praktijk gaat het echter om veel kleinere zaken die in eerste instantie niet zo belangrijk lijken maar door verkeerde beslissingen kunnen eindigen in ernstige, zo niet levensbedreigende situaties.

Kijk hier voor een overzicht van de meest voorkomende spoedgevallen.

Hieronder zullen we enkele EHBO zaken behandelen. Deze pagina zal met regelmaat een update met nieuwe onderwerpen krijgen.

Veel leesplezier!

Kattenbandjes

Foto wond kattenbandjeZe zijn in alle maten en kleuren te verkrijgen, de meest mooi versierde halsbandjes. Vaak worden ze voor katten aangeschaft zodat de contactinformatie van de eigenaar in een bijpassend kokertje geplaatst kan worden. Goede bedoelingen maar helaas kunnen de halsbandjes voor hele vervelende situaties zorgen.

Het komt helaas te vaak voor dat katten met hun bandje ergens aan vast blijven haken of hun poot er half doorheen weten te wurmen. Als het bandje een langere periode, bijvoorbeeld als het baasje op vakantie is, zo strak blijft zitten kan dit hele vervelende gevolgen hebben. Een voorbeeld is een wond door afknelling en schuring van de huid.

Een alternatief voor het halsbandje is de identificatiechip. Mocht uw kat vaak op pad gaan zorg er dan voor dat uw kat gechipt en geregistreerd is. Elke dierenarts kan het chipnummer controleren en zo de uw kat weer met u herenigen. Zorg er dan wel voor dat uw gegevens up-to-date zijn. U kunt dit zelf controleren op chipnummer.nl

Bijtincidenten

Bijtincidenten komen helaas van tijd tot tijd voor. Territoriumconflicten tussen honden of katten, honden die katten niet leuk vinden of in het ergste geval dieren die mensen bijten.
Zonder op de stoel van de huisarts te willen gaan zitten: ALTIJD dient u de beet van een dier door uw huisarts te laten beoordelen en/of behandelen. Tetanus ligt op de loer maar ook een niet behandelde ontsteking kan verstrekkende gevolgen hebben.

Hondenbeten kunnen, zeker als er duidelijk lichaamsgrootte-verschillen aanwezig zijn ernstige en soms dodelijke gevolgen hebben. De eigenaar heeft een belangrijke rol in opvoeding en toezicht om incidenten te voorkomen. Duidelijke wonden moeten behandeld worden maar ook als u geen wonden ziet is het zeer verstandig om uw dierenarts te raadplegen. Inwendige beschadigingen (long, darmen) of inwendige bloedingen (milt) kunnen bij een te late ontdekking dramatische gevolgen hebben. Vraag bij incidenten de andere eigenaar om verzekeringsgegevens, vaak dekt de WA de kosten.

Bij kat-katincidenten waarbij ook de klauwen een heftige uitwerking kunnen hebben spelen andere factoren een rol. Vrijwel altijd gaan kattenbeten bacterieel ontsteken en vereisen overeenkomstige behandeling. De huid van de kat is erg elastisch en na het binnendringen van een nagel of een hoektand sluit deze zich weer en sluit daarmee de bacteriën onder de huid op, vaak volgt abcesvorming, dit geeft pijn, een zwelling en verlies aan eetlust en activiteit.

Bij dit soort incidenten kunnen besmettelijke ziekten overgedragen worden, nog een belangrijke reden om uw huisdier goed beschermd te laten zijn door vaccinaties.

Wat te doen bij een bijtwond aan het oor?

Foto hond met kopverband Bij vechtpartijen grijpen honden elkaar niet zelden bij de oren. De eerste reactie van omstanders is dan vaak om de honden uit elkaar te trekken. Als de ene hond de andere bij het oor vast heeft, kan men beter even wachten.
Als de hond zelf loslaat, heeft het oor van de andere hond een gaatje. Als de hond wordt losgetrokken ontstaat meestal een scheur omdat de hond de bek niet opent en de perforerende hoektand door het oor scheurt. Aan de buitenrand van het oor loopt een groot bloedvat. Een scheurwond met doorbraak van dit bloedvat is altijd lelijk en moeilijk te hechten.

Voorkom ontsteking
Bijtwonden in het oor moeten tijdig vakkundig behandeld worden om ontsteking van het oorkraakbeen te voorkomen. Als dit gaat ontsteken kan dit zeer nare gevolgen hebben voor het oor, niet zelden met een amputatie tot gevolg. Ontstekingen of gebrek aan verzorging van de wond leiden onvermijdelijk tot een lelijk uitziend oor.

Wat moet u doen?
Het is verstandig om een bloedend oor op enige manier tegen de kop te fixeren en te verbinden. De dieren schudden met hun kop door de pijn en het bloed spat letterlijk en figuurlijk in het rond. Het zal uren schoonmaakwerk aan auto of wachtkamer veroorzaken. Een schone theedoek of een kompres met een stuk maillot of panty erover als ‘buisverband’ scheelt een hoop. Succes!

Wat te doen bij een tekenbeet?Foto van Kat met teken bij het oog

Teken lijken een steeds groter probleem te worden in Nederland, met name in streken als de Veluwe, Waddeneilanden en de duinen. De reden is niet geheel duidelijk, misschien het gebrek aan strenge winters, misschien ook wel omdat het met de ‘gastheren’ zoals egels, eekhoorns en reeën in de natuur beter gaat.

Preventie
De teken laten zich niet zo heel makkelijk preventief behandelen. Het zijn relatief grote insecten en een krachtige en sluitende behandeling is dan nodig. Katten zijn gevoeliger voor anti-tekenmiddelen dus wat bij de hond succesvol is, is bij katten niet inzetbaar. Resultaat van dit alles is dat onze huisdieren regelmatig teken hebben. Neemt u een teek waar, draai deze dan voorzichtig uit, NIET trekken(!), met een tekenpincet. Het is van belang dat de steeksnuit niet afbreekt want deze kan nare ontstekingen veroorzaken. Vernietig de teek, ontsmet het wondje en was uw handen goed.

Lyme
Teken kunnen een bacterie bij zich dragen en hiermee de ziekte van Lyme veroorzaken bij de mens. Wetenschappelijk verschillen de meningen over de gevaren van deze bacterie voor hond en kat. Dieren krijgen niet de typische rode ring rond een tekenbeet bij een infectie zoals de mens. Neemt u een zwelling waar of een duidelijke rode plek dan is het verstandig om uw dierenarts te raadplegen. Feit is dat teken preventief bestreden moeten worden en anders snel verwijderd dienen te worden. Op deze manier wordt de vermenigvuldiging geblokkeerd.

Op vakantieFoto strand Denemarken met twee honden

Als u uw hond meeneemt op vakantie dan is het belangrijk om goed voorbereid op reis te gaan. Laat u ruim van te voren inlichten over de eisen die uw vakantieland en eventuele doorreislanden stellen aan het invoeren van dieren. dit is tevens een goede gelegenheid om met uw dierenarts te bespreken hoe u uw hond het beste kan beschermen tegen parasieten en en aandoeningen die in het betreffende land voorkomen. als bovenstaande punten zijn afgevinkt kunt u met een gerust hart aan uw vakantie beginnen!

Op bestemming
Op vakantie onderneemt men vaak veel meer met de hond dan thuis. Alle actie in combinatie met een andere omgeving kan een recept zijn voor ongelukjes die thuis, onder normale omstandigheden, minder snel voor zouden komen.

EHBO-setje
Mocht er onverhoopt sprake zijn van grote verwondingen of ziektes, dan is het verstandig om het adres en telefoonnummer van een dierenarts in de buurt al in uw telefoon te hebben staan. Dan hoeft u daar tijdens stressvolle momenten niet naar te zoeken. Kleine verwondingen en uitwendige parasieten zijn vervelende zaken die door u zelf te behandelen zijn. het meenemen van een EHBO-setje is dan ook zeker aan te bevelen!
Artikelen die verstandig zijn om aan te denken zijn een tekentang, ontsmettingsmiddel, schaar, handschoenen, watten, verbandmateriaal, thermometer, wondzalf en pincet. Indien uw dier medicijnen gebruikt dan is het raadzaam om een ruime hoeveelheid mee te nemen zodat u niet zonder komt te zitten.
Maar wat u vooral niet mag vergeten is om samen met dier van de vakantie te genieten!

Identificatie en registratieFoto van kat buiten aan het wandelen

Verantwoord huisdierenbezit begint met identificatie en registratie. Helaas zijn nog steeds veel aankopen van huisdieren een impulsaankoop. Onvoldoende ‘onderzoek’ voorafgaande aan de aanschaf leidt tot teleurstelling, verdriet en vervolgens rechtszaken. Een voorbeeld: wekelijks sterven pups in Nederlandse klinieken aan Parvo. ze zijn afkomstig uit de ‘hondenhandel’.

Indien een aanschaf weloverwogen heeft plaatsgevonden is een deugdelijke identificatie en registratie van groot belang.

Honden
Voor honden geboren na 1 januari 2015 is het nu wettelijk verplicht en vindt identificatie middels een chip plaats. Helaas blijkt dat daarna vaak de registratie niet goed wordt bijgehouden. Verandering van eigenaar en/of diens NAW-gegevens wordt niet doorgegeven aan de databank aar de chip geregistreerd staat.

Katten
Bij katten bestaat (nog) geen wettelijke chipplicht vreemd genoeg. Iedereen vindt het zielig als de asielen uitpuilen maar niet zielig genoeg om de kat te chippen voor een paar tientjes. Iedere buitenkat kan een wegloper worden door omstandigheden. Controleer eens of u via het chipnummer van uw huisdier via het internet bij u als eigenaar uitkomt. Zo niet dan is er iets mis met de registratie.
Controleren kan heel gemakkelijk via www.chipnummer.nl  Vraag de paraveterinair van uw Sterkliniek gerust om hulp, meestal kunnen zij het voor u oplossen. Ook een correcte registratie hoort bij verantwoord huisdierenbezit.

VergiftigingWaterpret

Uw huisdier krijgt elke dag voeding die speciaal voor hem of haar is gemaakt, daarnaast krijgt hij of zij vaak wat lekkers als een brokje, misschien een stukje kaas of worst. Allemaal vrij onschuldig. Helaas pakken onze dierenvrienden ook weleens zelf iets wat ze lekker vinden maar wat erg schadelijk kan zijn.

Etenswaren
Enkele voorbeelden van alledaagse etenswaren waar wij van kunnen smullen maar wat absoluut niet is bedoeld voor uw hond of kat zijn: avocado’s, macademia noten, ui-achtigen, druiven, rozijnen, zoetstof en chocolade.

Voor de mens
Minder bekend is de schadelijkheid van aspirines, paracetemol en ibuprofen voor uw huisdier! Deze middelen zijn al bij hele kleine hoeveelheden zeer giftig voor uw hond en kat. Het is daarom belangrijk dat dit nooit gegeven wordt als uw dier zich niet zo lekker voelt.

Water
een hele gemene en zeer onbekende is watervergiftiging. In de zomer spelen honden vaak met water uit de tuinslang, zwemmen in het water en halen ballen uit het water. Ongemerkt kunnen zij tijdens de waterpret een gevaarlijke hoeveelheid water binnenkrijgen. Zo veel water verstoort de zoutbalans in het bloed. dit kan ervoor zorgen dat de cellen gaan zwellen, dus ook de hersencellen, wat kan leiden tot een coma en het overlijden van de hond.

Braken
Mocht uw dier iets gegeven hebben wat niet voor hem of haar is bedoeld, probeer dan uw dier niet zelf te laten braken, maar neem direct contact op met uw dierenarts!

Tip
Geef aan uw dierenarts door wat uw huisdier heeft gesnoept, hoe lang geleden dit is gebeurd en hoeveel hij/zij heeft binnengekregen.