Darmproblemen

Heeft u kat een borrelbuik?

Maag-darmaandoeningen komen met enige regelmaat voor bij katten. De meest voorkomende symptomen zijn braken en diarree. Deze klachten kunnen voorkomen bij katten van alle leeftijden, de oorzaken verschillen vaak per leeftijdscategorie. Alle dieren hebben voeding nodig als brandstof om in leven te blijven. Het voedsel dat aangeboden wordt moet worden afgebroken tot kleine deeltjes die door het lichaam kunnen worden opgenomen. Dit proces heet spijsvertering en vindt plaats in het maag-darmkanaal.

De eerste verkleining begint al in de bek waar de voeding door het kauwen verkleind wordt. De spijsvertering gaat verder in de maag en gaat door in de dunne darm. De alvleesklier en lever produceren stoffen die in de dunne darm voor vertering zorgen, de kleine deeltjes worden vervolgens opgenomen in het bloed. In de dikke darm vindt weinig spijsvertering plaats, hier wordt voornamelijk water onttrokken aan de darminhoud.

foto kat met logoDe meeste maag-darmaandoeningen hebben de volgende verschijnselen tot gevolg:

•  Braken
  •  Diarree
  •  Wisselende eetlust
  •  Gewichtsverlies
  •  Afwijkende ontlasting: vaker/meer/persen/bloed of slijm
  •  ‘Borrelbuik’

Veel voorkomende maag-darmaandoeningen

Bij de jonge kat zijn parasieten, voedselintolerantie of de inname van een vreemd voorwerp vaak de reden voor maagdarmproblemen. Bij de oudere katten zien we vaker obstipatie door bijvoorbeeld nierfalen of diarree door tumoren van de darmwand.
Iedere kat kan natuurlijk de pech hebben een virus of bacterie op te lopen die zorgt voor een ontsteking van het maagdarmkanaal.

Gastro-enteritis
Gastro-enteritis betekent een ontsteking van het slijmvlies van het maagdarmkanaal. De meest voorkomende klachten zijn braken, diarree en buikpijn. De oorzaken voor de ontsteking variëren van een virus, het eten van bedorven voedsel tot een voedselovergevoeligheid.

Colitis
Is een ontsteking van de dikke darm. De verschijnselen bij deze aandoening zijn het veelvuldig produceren van kleine beetjes brijige ontlasting, waar soms op geperst wordt en in sommige gevallen slijm of bloed bij zit.

Obstipatie
Katten zijn vele uren per dag bezig hun vacht te verzorgen, de dode haren worden ingeslikt en zijn niet verteerbaar. Ze moeten het lichaam verlaten door middel van de ontlasting of via braken: een haarbal. Ook vreemde voorwerpen of een verminderde nierfunctie kunnen leiden tot obstipatie.

Chronische darmontsteking
Wordt ook wel IBD genoemd (Inflammatory Bowel Disease). De darm is vaak ernstig en chronisch ontstoken waardoor de verteringscapaciteit aanzienlijk verminderd. Deze katten hebben vaak gewichtsverlies, een doffe vacht en slechte conditie.

Aanvullend onderzoek
Afhankelijk van de aard van de klachten en de bevindingen bij het lichamelijk onderzoek, is er soms nader onderzoek noodzakelijk. Dit kan een echo van de buik zijn of bijvoorbeeld een ontlastingsonderzoek bij verdenking op parasieten.

Therapie
Natuurlijk is de therapie afhankelijk van de oorzaak. Er zijn een aantal ondersteunende maatregelen die getroffen kunnen worden:

• Het eten verdelen over meerdere kleine porties per dag. Wisselen van voeding is meestal geen goed idee, een acute voerwissel kan juist maag-darmklachten opleveren.
  • Uw kat voldoende laten drinken zodat de darminhoud niet indroogt.
  • Preventief: het geven van een goede voeding. Voeding van een A-merk bevordert een gezonde darmflora door de aanwezigheid van voldoende vezels. De voedingsvezels bevorderen de passage van voeding en dragen bij aan de kwaliteit van de ontlasting. Daarnaast bevat het goed verteerbare ingrediënten zodat de benodigde voedingstoffen gemakkelijk kunnen worden opgenomen.
  • Langharige katten hebben soms baat bij een anti-haarbalpasta die zorgt voor een goede passage van de dode haren.

-Kristel de Munnik, Dierenarts