Buitenland

Vakantie in het buitenland

Met het huisdier op vakantie is één van de hoogtepunten van het jaar van veel mensen. Samen met het dier genieten van de natuur, lekkere wandelingen en samen ontspannen. Toch zijn er veel zaken om rekening mee te houden wanneer het huisdier meegaat op vakantie in het buitenland, voor de veiligheid en gezondheid van zowel mens als dier.Molly en Tygo Denemarken met logo

Enkele voorbeelden van zulke risico’s factoren in het buitenland zijn:

Hondsdolheid
Ook bekend als ‘rabiës’. Een levensgevaarlijk virus die binnen en buiten Europa voorkomt. Het virus wordt doorgegeven via speeksel wat in het bloed of de slijmvliezen van de ander terecht komt. Een vriendelijke lik van een besmet dier kan voldoende zijn om dit dodelijke virus op een ander zoogdier, dus ook op u, over te brengen. Uw hond tegen rabiës laten vaccineren is om die reden een vereiste bij de meeste vakantielanden.

Leishmania
Dit is een ziekte die overgebracht wordt door zandvliegen. Zandvliegen zijn net hele kleine mugjes van enkele millimeters groot en komen voornamelijk voor rond de Middellandse Zee. Symptomen van een hond met Leishmaniose kunnen erg verschillend zijn en variëren van lusteloosheid tot bloedarmoede en huidklachten. Echter kan het ook voorkomen dat de hond wel drager is maar geen symptomen vertoond. Preventieve bescherming met behulp van een speciale halsband is verstandig.

Hartworm
Larven van hartworm worden door muggen overgebracht. Eenmaal in het dier groeien de larven uit en nestelen zich in de longslagader of in het hart zelf. Een hond kan jarenlang geen klachten vertonen en dan toch verschillende symptomen krijgen zoals zwakheid, hoesten en benauwdheid. Het dier kan eraan komen te overlijden. Herhaalde behandeling na thuiskomst is aan te raden.

Longworm slak met logo klein
Helaas komt deze parasiet inmiddels ook in Nederland voor. Larfjes gaan via de ontlasting mee naar buiten. Vervolgens eet een slak de larfjes op en de hond of kat de slak. Ook kan een kikker, muis of vogel de slak hebben opgegeten en vervolgens ten prooi vallen aan uw huisdier. Preventieve behandeling is dus sterk aan te raden.

Babesia
Babesiose word overgebracht door teken die in warmere landen leven, maar komt tegenwoordig helaas ook in Nederland voor. Symptomen van Babesiose kunnen zijn koorts, bloedarmoede en bloed bij de urine. Het is goed mogelijk om de hond hier tegen te behandelen, blijft het echter onbehandeld dan kan het een dodelijke afloop hebben. Tekenbestrijding voor uw dier en dagelijkse controle is geen overbodige luxe.

Ehrlichia
Ehrlichiose word net als Babesiose overgebracht door teken en is voornamelijk actief in warmere landen. De parasiet Ehrlichia tast de witte bloedcellen aan. Honden kunnen direct ziek worden maar het is ook mogelijk dat er pas jaren later ziekteverschijnselen optreden.

Mocht u meer willen weten over bovenstaande buitenlandse risico’s neem dan contact op met uw Sterkliniek Dierenarts.